De kracht van zichtbaar jezelf zijn
Veel van mijn klanten houden van een casual kledingstijl. Het liefst hebben ze een spijkerbroek met een vest of trui aan. Misschien herken je dat wel: kleding moet vooral lekker zitten. Ook ik draag deze kleding vaak en graag. Ik wandel regelmatig en dan zit een spijkerbroek met stevige wandelschoenen het lekkerst.
Toch is het voor je business belangrijk om naar je zakelijke afspraken kleding te kiezen, die laat zien wie jij bent, welke kwaliteiten jij hebt. Niet alleen door wat nettere kleding uit de kast te pakken, maar echt bewust na te denken over WAT je wilt uitstralen en HOE je dat doet.
In dit artikel leg ik uit waarom.
Jij bent een diamant
Ik zie een persoon als een soort diamant, met veel verschillende vlakken. Al naar gelang de situatie valt het licht op één van die vlakken, wat daardoor zichtbaar is en gaat stralen. Samen vormt het één diamant.
Je kunt ook zeggen dat je verschillende petten op hebt: je bent moeder, vriendin, vrouw van …, en je bent ondernemer. In elke rol wil je de eigenschappen, die voor die rol belangrijk zijn belichten. Sommige eigenschappen zijn overlappend voor verschillende rollen. Zo kun je een ondernemer zijn in een creatieve sector (bijvoorbeeld vormgever of illustrator) en als je met je kinderen aan het knutselen bent is die creatieve kant net zo goed van de partij. Niet in elke situatie is het belangrijk dat je kwaliteit ook echt zichtbaar is. Soms is het er gewoon.
Jij als ondernemer
Veel vrouwen zijn praktisch ingesteld. Dat brengt met zich mee dat ze zich in praktische en comfortabele kleding fijn voelen. Op zich is daar niets mis mee. Het is één van de vlakken van jouw diamant. Maar als jij een zakelijke afspraak hebt, is het de vraag of je het licht wilt laten schijnen op die praktische en sportieve kant van jou. Is die in die situatie van toegevoegde waarde?
Tijdens een zakelijke afspraak wil je dat jouw ondernemerseigenschappen zichtbaar zijn. Misschien niet bij elke afspraak al jouw talenten als ondernemer. Maar vaak wel je kernwaarden van je onderneming: als eventmanager bijvoorbeeld je organiserende kant, als coach jouw toegewijde kant en als trainer van managementteams bijvoorbeeld je zakelijke kant, etc.
De meeste ondernemers denken over hun outfit na als ze naar een zakelijke afspraak gaan. Ze kiezen iets representatiefs. Maar denk je er ook over na hoe je jouw kernwaarden laat zien?
Misschien denk je: "Maar ik vertel toch wat ik doe? Daarin zijn mijn kernwaarden toch ook duidelijk?" Door je woorden laat je inderdaad licht op jouw diamant (jouw kwaliteiten) schijnen. Maar de woorden worden krachtiger als je kleding die woorden onderstreept. Als in je kleding ook jouw organisatietalent, jouw toewijding of je zakelijke kant zichtbaar is, dan wordt het onthouden en ben je geloofwaardig.
Een voorbeeld uit de praktijk
Stel je hebt op een netwerkbijeenkomst een gesprek met Marie. Ze heeft een spijkerbroek met t-shirt en comfortabel vest aan. Zoiets als op de afbeelding hiernaast. Een outfit welke ik regelmatig op een netwerkbijeenkomst tegen kom.
Marie vertelt je dat ze managers traint op het gebied van leiderschap. Zie jij Marie daadwerkelijk voor een groep managers staan en uitleggen hoe ze hun medewerkers mee kunnen krijgen in hun ideeën? Kun je je voorstellen dat ze zelf leiderschap uitstraalt tijdens een training?
Je denkt aan die ene vriend van je, die manager van een groot bedrijf is. Je weet dat hij kampt met problemen binnen zijn team. Je weet dat hij niet serieus genomen wordt door zijn leidinggevende. Zou je hem in contact brengen met Marie? Of voel je reserves, en hoor je een stemmetje in je hoofd zeggen: "zou het echt zo zijn?"
Wat straalt Marie uit?
Door de gekozen outfit van Marie laat ze vooral haar pragmatische kant zien en niet haar doortastendheid. Dat ze graag relaxed een boek leest , geloof je direct als ze dat zou vertellen. Het is de vraag of dat op de eerste plaats moet staan, wanneer ze zich als trainer zichtbaar wil maken en als zodanig presenteert.
Het gevolg is dat Marie heel veel moeite moet doen en tijd en woorden nodig heeft om haar kracht en expertise te laten zien, alvorens ze een opdracht binnen haalt.
Hoeveel makkelijker wordt het als haar woorden worden ondersteunt door haar kleding. Wanneer zij daarin ook haar eigen leiderschap laat zien, omdat het haar core business is.
Ik trek het even naar mijzelf toe: hoe zou iemand mij geloven dat ik kleurstyliste ben als ik zelf door de kleuren die ik draag er flets en saai uit zou zien?
Voor Marie betekent dat niet dat ze in een mantelpak moet verschijnen. Dat botst met andere vlakken van haar diamant (praktisch, relaxed en liefde voor de natuur). Daar gaat ze zich niet fijn bij voelen. Ze kan wel in een donkere (spijker)broek verschijnen, van goede kwaliteit, die alsnog comfortabel zit, gecombineerd met een bloes of shirt met colbert, eventueel met comfortabele sneakers. Daarmee is meer van haar leiderschap te zien en voelt ze zichzelf toch comfortabel.
Hoe doe jij het?
Denk jij wel eens na, hoe je jouw kernwaarden van je bedrijf zichtbaar maakt in je kleding? Zodat je tijdens een eerste ontmoeting geloofwaardig overkomt en je makkelijker je opdrachten binnen haalt?