WhatsApp Image 2021-07-06 at 16.21.35 (2)

Kleur gebruiken voor jouw boodschap

In de reclamewereld is doelbewust kleurgebruik heel gewoon. De letters van DHL zijn rood in het logo, om daarmee aan te geven dat ze snel leveren. De DA drogist heeft als slogan: ‘voel je goed’ en daar past heel goed roze bij. Met producten van de DA leg je jezelf met liefdevolle zorg in de watten.

Ook in bijvoorbeeld Disneyfilms wordt kleur gebruikt om een bepaalde sfeer te scheppen en het karakter van personages te onderstrepen. Het kwaad wordt altijd omgeven door donkere kleuren. Slechte (stief)moeders of heksen hebben paarse en zwarte kleding aan. Terwijl de onbevangenheid en onschuld van bijvoorbeeld Sneeuwwitje wordt onderstreept door haar bijna witte huidtint. Ook vrolijke en openhartige Olaf uit de film ‘Frozen’ is niet voor niks een (witte) sneeuwpop met een oranje neus.

Kleurgebruik in kleding

Heb je er wel eens bij stil gestaan dat je de psychologie achter kleur ook kunt gebruiken als je voor je kledingkast staat en bedenkt wat je zult aantrekken?

Je kunt de kleuren van je kleding laten aansluiten bij je natuurlijke kleuren. Als je twijfelt over welke kleuren goed bij jouw uiterlijk passen kun je daar met behulp van een kleurenanalyse achter komen.

Maar er is meer!

Wanneer de kleuren die je draagt aansluiten bij jouw kernkwaliteiten, dan doet het recht aan jou als persoon. Het geheel klopt en je gesprekspartner ervaart dat ook zo. Je komt authentiek over. Sterker nog; als je er doelbewust voor kiest gebeurt er iets met jezelf. Het geeft je zelfvertrouwen en daardoor draag je die kleur met flair. Dat straal je uit en dat voelt degene met wie je in gesprek bent. Je komt zelfverzekerd over, omdat je buitenkant en binnenkant met elkaar in balans zijn.

Een kleurrijke groep ondernemers 

Kijk eens naar de onderstaande groep ondernemers, met wie ik regelmatig mee spar. Nadat we elkaar door de lockdown een lange tijd alleen digitaal ontmoet hadden, kwamen we in begin van de zomer weer live bij elkaar. Iedereen houdt zo wie zo van kleur, maar dit keer vond ik het heel treffend hoe ieder die ochtend een kleur had aangetrokken die heel passend is bij haar persoonlijkheid.

Bianca in het geel, is optimistisch, vrolijk, doelbewust, gefocust en een bron van inspiratie.

Lucine en Amanda kozen beiden voor blauw. De kleur van communicatie. Lucine een lichtblauwe tint en Amanda een felle blauw tint. Daardoor stralen ze elk iets anders uit op het gebied van communicatie. Lucine communiceert in de groep altijd open minded. Ze is altijd op zoek naar nieuwe inzichten en is enthousiasmerend. Amanda als expert op het gebied van LinkedIn (=communicatie) is ambitieus, ondernemend en gedreven. Die spirit voel je als je met haar in gesprek bent.

Roze -wat Gerdien draagt- staat voor liefde en zorgzaamheid. Deze twee eigenschappen zijn heel typerend voor haar. Vol overgave is ze op zoek naar manieren om verschil te kunnen maken voor mensen met dementie.

Paula is hartelijk en rustig.  Haar missie om meer bekendheid te geven aan ons Evenwichtsorgaan, komt elke keer dat we elkaar zien een stap dichterbij. Haar zandkleurige jasje is dan ook een mix van geel (optimisme) en bruin (discipline en realisatie).

Kleur bewust inzetten

En dan het koraal van mijn vest. Deze tint van de roodfamilie staat voor: initiatiefrijk, energiek en recht door zee. De kleur staat prachtig bij mijn uiterlijk. Het geeft sprankeling aan mijn uitstraling. Omdat ik me die ochtend niet zo energiek voelde als dat ik eruit zie, trok ik bewust dit vest aan. Ik weet namelijk dat ik kleur kan laten meewerken voor mijn gemoedstoestand. Het helpt als ik niet lekker in mijn vel zit om een kleur te kiezen die me recht doet. Mensen reageren positief en enthousiast op deze koraalkleur en dat geeft mij weer energie en haalt de negativiteit weg.

Zo kun je dus kleur bewust inzetten.

Ik deed dat om mijn gemoedstoestand te beïnvloeden. Maar je kunt dat ook heel goed doen om je boodschap tijdens een bepaalde gelegenheid te versterken.

De boodschap van lichtblauw 

Stel nu dat Lucine een oriënterend gesprek heeft. Ze is fotograaf en designer. Ze helpt haar klanten met zichtbaarheid door branding, marketing en beeldcotent. In een gesprek met een potentiële klant laat ze met dit licht blauwe colbert zien dat ze:

  • Meedenkt en inspireert
  • Goed is in communicatie
  • Brede interesse heeft en daardoor de juiste beelden combineert bij het verhaal en de doelgroep
  • Trouw, eerlijk en betrouwbaar is

Haar verhaal wordt door haar uitstraling met licht blauw ondersteund. Dat maakt dat ze weinig overredingskracht nodig heeft, waardoor een potentiële klant snel vertrouwen in haar heeft en een betalende klant wordt. En dat heeft natuurlijk weer een positieve uitwerking op haar business.

Jouw kwaliteiten vertaalt naar kleur

Het achterhalen van jouw persoonlijke kracht kan door middel van een persoonlijkheidstest, die jouw kwaliteiten vertaalt naar jouw powerkleur. In deze kleur straal je uit wat jouw drijfveren zijn en waar jij goed in bent. Het is onderdeel van één van mijn kledingadviestrajecten “Zichtbaar jezelf”.

Heb je hier interesse in en wil je met kleur, jouw persoonlijke boodschap onderstrepen, laat het me weten.